Suomen taivutus
selko – taivutus
Tänään ollaan seloissa.
Sanan selko monikon inessiivi on seloissa. Kokeile humalakoneessa →
Taivutus
| sija | yksikkö | monikko |
|---|---|---|
| nominatiivi kuka? mikä? | selko | selot |
| genetiivi kenen? minkä? | selon | selkojen |
| partitiivi ketä? mitä? | selkoa | selkoja |
| inessiivi kenessä? missä? | selossa | seloissa |
| elatiivi kenestä? mistä? | selosta | seloista |
| illatiivi keneen? mihin? | selkoon | selkoihin |
| adessiivi kenellä? millä? | selolla | seloilla |
| ablatiivi keneltä? miltä? | selolta | seloilta |
| allatiivi kenelle? mille? | selolle | seloille |
| essiivi kenenä? minä? | selkona | selkoina |
| translatiivi keneksi? miksi? | seloksi | seloiksi |
| abessiivi mitä ilman? | selotta | seloitta |
| komitatiivi kenen kanssa? | – | selkoineen, selkoinensa |
| instruktiivi miten? | – | seloin |
Taivutustyyppi
selko noudattaa Kotuksen taivutustyyppiä 1*D, jossa on astevaihtelu (D).
Sanassa selko on astevaihtelu (tyyppi D): vahva aste näkyy mm. muodossa selko, heikko aste muodossa selon.
Esimerkkilauseita
- Asun selossa.
- Tulen selosta.
- Menen selkoon.
Samaan tyyppiin kuuluvia sanoja
Usein kysyttyä
Mikä on sanan selko monikon inessiivi?
Sanan selko monikon inessiivi on seloissa (tänään ollaan seloissa).
Mikä on sanan selko genetiivi?
Yksikön genetiivi on selon ja monikon genetiivi selkojen.
Mihin taivutustyyppiin selko kuuluu?
Sana selko kuuluu Kotuksen taivutustyyppiin 1 (astevaihtelu D).
Taivutukset tuottaa keinontolibrary, varmennettu Voikolla. Päivitetty 2026-06-30.